+ Konu Cevaplama Paneli
Toplam 8 adet sonuctan sayfa basi 1 ile 8 arasi kadar sonuc gösteriliyor

Konu: 2 SORU

  1. #1
    1- LPG li araclarin motor isilari artiyor diye soylenir.Dogrumu?  Dogruysa  neden?

    2- Zengin karisim ve Fakir karisim nedir. Zengin ve Fakir karisimda aracin kullanimin da ve motorun da  ne gibi mahsurlar ortaya cikar?

    3- seq 24 te karisimin normal oldugu hangi olcumlerle anlasilir. 


    tesekkurler....



  2. #2
    1- LPG Silindirlere gaz fazinda gonderilmektedir. Volumetrik olarak LPG ve Benzinin alt kalorifik gucleri soyledir:
    Benzin = 32.3 MJ/Dm3
    LPG = 25.6 MJ/Dm3
    LPG nin Alt kalorifik gucu benzine gore daha dusuk oldugundan bilinenin aksine yanma daha dusuk sicakliklarda gerceklesmektedir.
    Benzinle calismada tam yuk civarinda karisim asiri zengin olup yanma bozulmakta, CO ve HC emisyonlari artarken NOx emisyonlari azalmaktadir.
    LPG de ise tam yukte karisim fakir olup, CO ve HC emisyonlari dusmekte, buna karsilik NOx artmaktadir.
    Bu durum bazi cevrelerce yorumlanirken, NOx degerlerindeki artisin benzinde oldugu gibi yanma esnasinda olusan yuksek sicakliga baglanmaktadir. Bilindigi gibi benzinde yanma sirasinda sicaklik ne kadar yuksek olursa NOx emisyonlari o olcude yuksek cikmaktadir.
    LPG de durum tamamen farkli olup, Alt Kalorifik Guclerden de goruldugu gibi yanma esnasinda silindirlerde daha fazla sicaklik olusmasi fiziken mumkun degildir.
    Farkli yakit kullaniminda yanma odasinda olusabilecek sicakliklar acisindan LPG veya DOGALGAZ benzine gore gerek volumetrik verim ve gerekse adyabatik alev sicakliklari acisindan daha avantajli gorunmektedir. Dolayisiyla bu yakitlarla daha dusuk sicakliklar ve daha dusuk isil zorlamalar olusmaktadir.
    Ayrica piyasada cekirdekten yetisme,eski pik motorlarda kalmis bazi ustalar, "abi benzinde kursun var subaplari yaglar, karbon filmi olusturur, LPG kuru yakit motora hararet yaptirip subap sarar"  seklinde tamamen yanlis beyanlarda bulunmaktadir.
    Uzun yillardir motorlar kursunsuz benzine gore uretilmektedir. Gelisen cevre standartlari ve daha siki egzoz emisyon sinirlamalari daha temiz yakitlari zorunlu kildigindan motorlarda karbon filmi olusmasinin onemi kalmamistir. Otomotiv firmalarinca gelistirilen yeni motor teknolojileriyle daha dusuk isi iletimi olan ve hafif malzemelerden uretilen subaplar uretilmis, sicakliklar onemli olculerde dusurulmus ve mekanik zorlamalar azaltilmistir. 
    Yeni motor teknolojilerinde kullanilan direnci yuksek ve isi iletim katsayisi dusuk kaplamalarla supap dayanimlari arttirilmis ve isi kayiplari azaltilmistir.

    2- Zengin karisim, fakir karisim ve stokiyometrik karisim (normal) havayla yakitin karisma oranini daha dogrusu hava fazlalik katsayisini ifade ederler.
    Zengin karisim bol yakit, fakir karisim ise nispeten az yakit icerir.
    Hava fazlalik katsayisi=(giren hava)/(1kg yakit icin gereken hava) dir.
    Hava fazlalik katsayisi > 1 (Birden Buyuk )ise, fakir karisim
    =1 ise stokiyometrik (normal)
    <1 (Birden kucuk) ise zengin karisimdir.
    Otto motorlarinda (arabalarda) bu katsayi 0,90 ile 1,05 arasindadir. Yani bir araba motoru hem zengin hem de fakir karisim kullanir. Enjeksiyon sistemi motorun ihtiyacina gore bunu ayarlar, boylece istenildigi anda hem gereken guc hem de gerekli ekonomiyle mumkun olan en az cevre kirliligi saglanmis olur.
    Fakir karisim en az cevre kirliligine yol acan yakittir. Cunku hava bol miktarda oldugundan, teoride butun yakitin yanmasi saglanir. (CO2, H2O, SO2, O2, N2 gazlari yanma sonucunda ortaya cikar.)
    Zengin karisim ise hava yetersiz oldugundan tam yanma saglayamaz. Silindir icerisinde olusan basinc ve yuksek sicaklik kalan yakiti yanmaya zorlar. Tam olmayan yanma, cig yakit atilmasi demek degildir tabi ki. Yanma olur ama aciga cikan gazlar farklidir. Zengin karisimda en zararli olan gazlardan olan CO (karbonmonoksit) ortaya cikar. Bunun yaninda CO2, H2O, SO2 ve N2 olusur.
    Cok zengin karisim, piston uzerinde sivi yakit birikmesine (delinmeye kadar ilerler), cok dusuk yanma odasi sicakligi (dusuk termik verim), gomleklerde yag tabakasinin incelmesine (kompresyon kaybi olusturur) ve egsoz port ve supaplarinda kurumlanmaya sebebiyet verir.
    Asiri fakir karisim ise, cok yuksek yanma odasi sicakligi (piston ergimesi), dusuk guc uretimi ve detonasyon olusumu gibi sonuclara yol acar.

    3- sadece SEQ. 24 te degil tum yakit sistemlerinde olcumler 4 gaz analiz cihazlarinda yapilir.

    Iyi gunler.

  3. #3
    Arac zengin veya fakir karisimda ise kullanirken surucu bunu nasil anlayabilir. Olmasi gereken 4 gaz analiz degerlerini verebilirmisiniz. ( albea 1.2 16v. 15000 km ) 

  4. #4
    n/a
    Guest
    lambda sonda 0,970 - 1,07  degerlerde olmalidir . Tabi ki ideali 1 dir ama benzinde dahi zor du tam 1 olmasi


    Alinti:
    Arac zengin veya fakir karisimda ise kullanirken surucu bunu nasil anlayabilir. Olmasi gereken 4 gaz analiz degerlerini verebilirmisiniz. ( albea 1.2 16v. 15000 km ) 

  5. #5
     faydali bir baslik olmus cevaplar icin tesekkurler...
    Umarim bunlari montaji yapan ustalarda biliyodur...

  6. #6
    n/a
    Guest
    Ustalar devamli egitime tabii tutulmaktadir . Cogu zaten bu degerler bilmesi gerekmez . Son model 4 gaz analiz cihazlari bu degerler okundugu ekranlar limitler icin 3 renk belirtmis .
    Kirmizi  - Kutu 
    Sari veya Portokal - Idare eder 
    Yesil -Iyi 
    Ekranda hangi renkler gorunurse usta hemen hangi deger iyi ,idare eder veya kutu dur anlar .

    Cogu servisler bu tip analiz cihazi vardir zaten olmasi icin sart koymustuk .



    Alinti:
     faydali bir baslik olmus cevaplar icin tesekkurler...
    Umarim bunlari montaji yapan ustalarda biliyodur...

  7. #7
    anladim... renkli olmasi guzel/gorsel ...ama kirmizi bir degeri yesile getirebilmek icin ayar yaparken arti yada eksi hangi yonde ayar yapmasi gerektigini bilmesi icin dogru degeri bilmesi gerekmez mi, herhalde gerekir...


    Edited by - tr06e Tarih: 28/03/2006 19:47:27

  8. #8
    n/a
    Guest
    Vidayi sikarsa ve deger daha duserse yani ters etki verirse bu sefer gevsetir .
    Deneme yanilma .
    Pratikte kazanmis zaten .

    Alinti:
    anladim... renkli olmasi guzel/gorsel ...ama kirmizi bir degeri yesile getirebilmek icin ayar yaparken arti yada eksi hangi yonde ayar yapmasi gerektigini bilmesi icin dogru degeri bilmesi gerekmez mi, herhalde gerekir...


    Edited by - tr06e Tarih: 28/03/2006 19:47:27

+ Konu Cevaplama Paneli

Bu Konu için Etiketler

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok