Fiat 1.6 16v. motorlarda görülen rölantide devir gezinmesi.

Merhaba..

Bu arıza genellikle gaz kelebek potansiyometresine gelen şase direncinin yüksek olmasından kaynaklanmaktadır.
Öncelikle gaz kelebek potansiyometresinin tesisat soketinden şaseleme (siyah renkli) kablosunun direnç değerini hem akünün – (negative) kutup başından hem de motor üzerinden ölçmek gerekir.
İkinci aşamada gereken ise, motor şaselemesinin motor ile akünün – (negative) kutup başından ölçülmesi.
Üçüncü aşamada ise EKU gövdesinin üzerinden motor ile akünün – (negative) kutup başından ölçülmesi
Görülen değer tümünde (multimetrenin iç direnci hariç) 0.5 ohm dan düşük olmalıdır.
Şayet yüksek bir miktar görülürse tesisat kontol edilip, direnç miktarı istenen seviyeye getirilmelidir.
Daha sonra bilgisayar ile gaz kelebek potansiyometresinin değerleri kontrol edilerek arızalı olup olmadığı tespit edilebilir.
Eğer arızalı ise (gaz kelebek potansiyometresi değiştirilebilir bir yedek parçadır) değiştirilir.
Gaz kelebek potansiyometresinin şaselemesinin 0,5 ohm dan yüksek olması halinde arızanın giderilmesi mümkün değildir.
Ani değer değiştirecek şekilde bozulan lambda, mutlak basınç, hava ısı, su ısı ve debimetre sensörü arızaları da rölantide küçük oranlarla devir değişikliğine sebep olabilir.
Şayet şaseleme doğru ve sistemde başkaca bir arıza görülmediği halde devir gezinmesi giderilemiyorsa, stepper motor arızalıdır.
Stepper motorun arızası iki halde oluyor.
En çok karşılaştığımız ise kirlenmesinden dolayı hareketli nüvenin kısmen sıkışması.
Bir kez temizlenirse çoğunlukla kısa süre normalleşiyor.
İkinci kez temizlenenlerin arasında çalışan çok az.
İkinci arıza ise stepper motorun kendisinin bozulması.
Değiştirmekten başka çare maalesef yok.
Step A motorlarda stepper motor değiştirilebilir.
Ancak stepper motor, Step B motorlarda demonte edilmeyecek şekilde tasarlanarak üretildiğinden dolayı, arızayı gidermek için kelebek gövdesi zorunlu olarak komple değiştiriliyor.
Bilginize sunarım.
Sağlıcakla kalın..


Not:
Bundan önce UNO sx ler ve sıralı sistemler için yazdığım yazılar beklemediğim ilgi gördü.
Ülkemin çoğu şehrinden çok sayıda araç sahibi aradı/arıyor.
Bilgi birikimimi arayanlarla paylaşmaktan düşünemeyeceğiniz kadar mutlu oldum.
Bu yazımı okuyan dostların sorularını cevaplamak beni daha çok mutlu edecek.

Bilgileriniz arasında bulunmasını istediğim bir başka konu da faaliyetlerimiz ( ayrıntıları www.kantarci.com adresindeki web sitemizde görebilirsiniz) hakkında.
FIAT Yetkili Servisi olmakla birlikte 2a Mühendisliğin de Yetkili bayisi olarak diğer her türlü marka ve model araca eğitimli/uzman teknisyenlerimizle ve kadrolu makine mühendisimiz gözetiminde BRC marka LPG kit montaj ve servis hizmeti veriyoruz.

Umarım yazdıklarım işinize yarar.



Serdar Kantarcı
KANTARCI
Yetkili FIAT Servisi
Doğanbey Cd. Kılıç Sk. N: 4
34752 İçerenköy/Kadıköy/iST.
Tel : 0216 5757676
Faks: 0216 5749606
e-posta : serdarkantarci@kantarci.com
web site: www.kantarci.com