+ Konu Cevaplama Paneli
Toplam 5 adet sonuctan sayfa basi 1 ile 5 arasi kadar sonuc gösteriliyor

Konu: yayli gaz ayar vanasi

  1. #1
    arkadaslar merhaba bugun tek noktali bi aracta gordum.lpg markasi brc degildi.regulatorden miksere giden hortum uzerinde bulunan yayli vananin yerine sanirim yine vana gorevi goruyor ama o yayli vana yerinde araclarin rolanti duzenini saglayan sensor benzeri bi parca vardi.bu parcanin uzerinden de kabloyu regulatore baglamislar.bu nasil bir sistemdir bilgisi olan varsa aydinlatirsaniz sevinirim faydali birseyse kendi aracimda da uygulatmak isterim tabii brc de boyle bi sistem varsa.



  2. #2
    Mrt kardes,hakkatten ilginc bir durum, bir bilgi edinirsen paylasalim.

  3. #3

    Regulatorle mikser arasinda gordugunuz step motor veya aktuator dur.
    Karburatorlu veya SPI motorlarda kullanilmaz. MPI araclarda Sequent sistemlerden onceki 3. nesil sistemlerde kullaniliyordu. Asagida detayli bilgi var.

    -----------------------------------------------------------------
    OTTO cevrimine gore calisan benzinli motorlarin ayni zamanda LPG ile calismasini saglayan donusum sistemleri; Birinci-Ikinci - Ucuncu ve Dorduncu nesil donusum sistemleri olarak DORT grupta siniflandirilmistir. 

    Birinci nesil
    olarak adlandirilan LPG donusum sistemlerinin en basiti olan bu sistemde acik devreli LPG donanimi kullanilmaktadir. LPG deposundan sivi halde alinan yakit, bir Buharlastirici/Regulator yardimiyla emme manifoldunda yeralan bir gaz karistiriciya (Mikser) gonderilerek hava ile karistirildiktan sonra silindirlere yollanmaktadir. Bu basit sistem karburatorlu benzin motorlarinin donusumunde kullanilmaktadir. Ulkemizde bilhassa taksilerde ve gelir seviyesi dusuk kesimlerde karburatorlu araclar yogun olarak kullanildigindan baska bir secenekte yoktur. Birinci nesil donusum sistemlerinin en buyuk dezavantaji motor yuku arttikca, giderek zenginlesen bir karisim oranina neden olmasidir. Bu tur acik devreli sistemlerde hava fazlalik katsayisi karburatorun saglayabildigi sinirlar dahilinde degismekte ve kapali devre kontrolu yapilamadigi icin hava fazlalik katsayisini sabit tutmak mumkun olamamaktadir. Bu nedenle hava fazlalik katsayisini 1’ de tutmak ve 3 yollu katalitik donusturucu kullanarak en son emisyon sinirlari (EURO 2 ve EURO 3) saglamak olanaksiz olmaktadir. 

    Ikinci Nesil
    donusum sistemleri, mekanik enjeksiyonlu veya tek nokta enjeksiyonlu araclar icin gelistirilmis sistemler olup, birinci nesil sistemlerden farki yakit secici anahtarda olup, enjeksiyon sisteminin durdurulmasi emulatorle yapilmaktadir. Aracin ilk calistirilmasi benzinle olmakta, anahtardan ayarlanabilen bir devirde (2000-2500 rpm) arac otomatik olarak gaza gecmektedir. Arac stop edilinceye kadar LPG ile calismaya devam etmektedir. 

    Ucuncu Nesil
    olarak adlandirilan kapali devreli donusum sistemlerinde ise egsoz gazlari icerindeki oksijen miktari olculerek, elektronik kontrol unitesi (ECU) yardimiyla yakit miktari regulatorde uygun sekilde duzeltilmektedir. Boylece hava fazlalik katsayisi tam stokiyometrik degerde tutulabilmekte ve egsoz sistemlerine eklenen katalitik donusturucu yardimiyla EURO 2 ve hatta EURO 3 emisyon sinirlari saglanabilmektedir. Benzinden bagimsiz olarak komutlar verilebilen bu sistemler paralel yakit sistemleri olarakta adlandirilmakta olup; 

    1-   
    Ek olarak bir lambda kontrol unitesi (sonda) 
    2-    Cesitli motor parametreleri (Devir sayisi,gaz kelebegi konumu, motor sicakligi v.s.) degerlendiren ECU (Elektronik kontrol unitesi) 
    3-    Gaz debisini degistirebilen debi ayar valfi (Step Motor veya aktuator)  bulunmaktadir. 

    Debi ayar valfine Lambda degerini “1” de tutacak sekilde ECU dan aldigi sinyaller ile calisan elektrikli bir adim motoru ile (Step Motor) kumanda edilmektedir. 

    Dogal olarak bu tip donusum sistemlerinin maliyetinin yuksek olmasi nedeniyle, karburatorlu araclarda kullanilan birinci nesil LPG donusum sistemleri ulkemizde bir takim tadilat ve ilavelerle enjeksiyonlu araclara adapte edilmektedir. Bu islem yapilirken aracin lambda sondasi ve diger sensorleri devreden cikarilmakta, arac aynen bir karburatorlu arac gibi calistirilmaktadir. 

    Yeni nesil enjeksiyonlu araclarda ortak emme manifoldu hacim olarak karburatorlu motorlara gore yaklasik iki misli daha buyuktur. Dolayisiyla LPG ile calismada emme manifoldunda patlamaya hazir daha buyuk miktarda yakit bulunmaktadir. Bu araclarda emme ve egsoz subaplarinin ayni anda acik kalma suresi karburatorlu motorlara gore daha fazla olmasi nedeniyle emme manifoldunda patlama olayi sik karsilasilan bir sorundur. 

    Dorduncu Nesil
    olarak adlandirilan seri yakit kontrol sistemlerinde ise benzine benzer sekilde sivi veya gaz fazi seklinde LPG puskurtme sistemleri kullanilmaktadir. Bu sistemlerde mikser olmayip, mikser gorevini elektronik olarak calisan ve silindirlere sirayla ve gereken miktarda yakit gonderen dagiticilar yerine getirmektedir. Ayrica bu sistemlerde aracin orjinal Elekotronik Kontrol unitesinin bir benzeri kullanilmakta, araclarin orjinal calisma sistemleri ayni kalmaktadir. Motorun aynen benzinde oldugu gibi, vakum degerleri, hava giris miktari kontrol edilmekte ve  tum diger sensorleri calisir vaziyette olmaktadir.


  4. #4
    kadir abi
    bu anlattiklarina goer benim arabamda 2 nesil  var. 3, nesil hangi araclarda uygulaniyor.
    daha bait olarak tek noktalardami  yoksa cok nokta olupta  seguent takilamayanlardami
    benim arabam biliyorsun ford escort 1.6 cl i ve cfi motor kafam karisti ben yoksa yanlis mi taktirdim donusum sistemini.

  5. #5
    Sn.antalya528 
    anladigim kadariyla sizin aracinizda mikserli sistem takili. Mikserli sistemlerde BLITZ diye BRC nin bir urunu vardi sizin gordugunuz sistem oydu ama sequent 24 ciktiktan sonra araclara en yeni jenerasyon oldugu icin hep Seq.24 takiliyor. Dolayisiyle eski jenerasyon olan BLITZ artik ithal edilmiyor. Mikserli sistem den memnun iseniz iyi bir serviste taktirmisiniz demektir baska seyi kafaniza takmayin sizin aracinizda bir sorun yaratmiyor, keyfini cikartin bence...

+ Konu Cevaplama Paneli

Bu Konu için Etiketler

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok